Van Jezus aan Johannes
De profetie over de val van Jeruzalem
Een boek over hoop, dient niet als gewoon toekomstig gelezen te worden; voor haar lezers uit de eerste eeuw, was zijn boodschap contemporain, en de tijd van haar vervulling was nabij (aanstaande).
Structuur van Openbaringen
The covenantal law structure of Israel is morally binding on all men
Vergelijk de structuur van het Bijbelse Verbond in Deuteronomium:
- Preamble: identifying the lordship of the Great King, stressing both his transcendence (greatness and power) and his immanence (nearness and presence); the absolute personal sovereignty of God over nature and human history;
- Historical prologue: (surveying the lord's previous relationship to the vassal, esp. emphasizing the blessings bestowed) the hierarchal authorithy of all human institutions;
- Ethical Stipulations: (expounding the vassal's obligations, his "guide to citizenship" in the covenant) biblical law as authoritative in all cultures
- Sanctions: (outlining the blessings for obedeience and curses for disobedience) God's sanctions in history (blessing and cursing), imposed in terms of His Bible-revealed law;
- Succession: (dealing with the continuity of the covenant relationship over future generations) the development of history in response to the imposition of God's sanctions, though mitigated temporarily by His mercy. inheritance; continuity
In Openbaring:
- Preamble: Vision of the Son of Man (1)
- Historical prologue: the Seven Letters (2-3)
- (false apostles, persecution, lawlessness, love grown cold, and the duty of perseverance)
- Ethical Stipulations: The Seven Seals (4-7)
- (wars, famines, and earthquakes)
- Sanctions: The Seven Trumpets (8-14)
- (the church's witness to the world, her flight into the wilderness, the Great Tribulation, and the False Prophet)
- Succession Arrangements: The Seven Chalices (15-22)
- (describe the darkening of the Beast's kingdom, the destruction of the Harlot, the gathering of eagles over Jerusalem's corpse, and the gathering of the Church into the Kingdom)
Wie was het Beest?
Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De 7 koppen zijn 7 bergen, waarop de vrouw gezeten is. Ook zijn het 7 koningen: 5 ervan zijn gevallen, een is er nog en de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij korte tijd blijven. En ook het beest dat was en niet is, is zelf ook een 8ste, maar het is uit de 7 en het vaart ten verderve.
Een 8ste (zonder defintiief artikel) verwijst niet naar een individu maar naar de herleving van het Keizerrijk zelf onder iemand die oorspronkelijk buiten de specifiek genoemde 7 koningen staat. Het Romeinse Keizerrijk herrijst uit haar ruïnes: Vespasianus
- Julius Caesar 49-44 B.C.
- Augustus Caesar 31B.C.-A.D.14
- Tiberius Caesar A.D. 14-37
- Gaius Caesar A.D. 37-41
- Claudius Caesar A.D. 41-54
- Nero Caesar A.D. 54-68
Dus Nero was de zesde heerser die de naam Caesar droeg. Dus wie was die regeerde, toen Johannes dit schreef? Keizer Nero! Het "Beest" van Openbaring was derhalve een symbool voor Nero in het bijzonder en het Romeinse Rijk in het algemeen.
Johannes zegt dat van de zevende koning dat "hij is nog niet gekomen. maar wanneer hij komt, moet hij een tijdje blijven" (Opb. 17:10)
De eerste heerser na Nero's zelfmoord in de zomer van A.D. 68 was Galba, die slechts 7 maanden regeerde: van Juni 68 tot Januari A.D. 69. Vgl. "en klein poosje uit Opb 17
Het nummer van het Beest
Volgt Joodse spelling van de naam van Nero
Het belang van de juiste datum van Openbaring
Wanneer we vroege datum van Openbaring aannemen, doet zich een interessant resultaat voor aan de verklaarder. De meeste van de oordeel-visies (hfdst. 4-19) kunnen gemakkelijk toegepast worden op het historisch tumult, dat kort nadat Johannes geschreven had tot een uitbarsting kwam. De vervulling van de meerderheid van zijn profetieën zouden dan van toepassing zijn op het eerste begin van het Christendom, i.p.v. zijn conclusie. Vervat in Openbaring zijn dan profetische toespelingen op de eerste Romeinse vervolgen van het Christendom (A.D.64-86), de Joodse Oorlog met Rome (A.D. 67-70), de dood van de eerste vervolger van het Christendom (Nero Caesar, 68), de Romeinse Burgeroorlogen (A.D. 68-69), en de verwoesting van Jeruzalem en de tempel (A.D. 70).
Als dat het geval is, dan kan de vervulling van veel van de profeteiën in Openbaring voorwerp zijn van historisch documentatie. Vervolgens, het boek zou dan intens relevant zijn voor de lijdende kerken tot wie Johannes zich adresseert. (Opb. 1:4,11; 2-3; 22:16). Het eerste doel van Openbaring zou dan zijn om het jonge Christendom te stalen tegen de verdrukking waarin het was terecht gekomen (Opb 1:9; 2:10,22; 3:10; 6:9-11). Bovendien, zou Johannes ook aan de eerste christenen en aan ons de geestelijke en historische betekenis uitleggen van de verwoesting van Jeruzalem en de tempel en de neergang van het Judaïsme. Zulk een voorbereiding van de christenen uit de eerste eeuw zou van een immens praktisch en geestelijk belang zijn.
Verdedigers van een vroege datum:
Jay A. Adams; F.F. Bruce; R. Bultmann; A. Edersheim; J.A. Fitzmeyer; R.M. Grant; D.Hill; J.B. Lightfoot; C.F.D. Moule; J.A.T. Robinson; P. Schaff; Oilton S.Terry; C.C. Torrey; C. Vander Waal
Verdedigers van een late datum, zoals Guthrie, citeren vrijwel uitsluitend van de volgende kerkvaders:
Irenaeus van Lyon (A.D. 130-202) welke vol is interpretatie moeilijkheden
Clemens van ALexandrië (A.D. 150-215) dubbelzinnig
Origenes (A.D. 185-254) Dubbelzinning
Victorinus van Pettau gest. A.D. 304) bevat onwaarschijnlijk acties
Eusebius van Caesarea (260-340) intern tegenstrijdig
Hieronymus 340-420 schijnt beide tradities als te verwarren een en dezelfde
Tegenover deze vroege getuigen staan de: Muratorian Canon; Epiphanius; Syrische schrijvers; Arethas; Papias; Herder van Hermas; Tertullianus
-De "Valse Profeet" symboliseerde de Joodse religieuze leiders
-De "Hoer" symboliseerde het afvallige Jeruzalem, dat opgehouden had Stad Gods te zijn.
-De "eerste opstanding" is een Geestelijke opstanding; Onze rechtvaardiging en wedergeboorte in Christus.
-De "1000 jaar" van Openbaring 20 is symbolisch voor groot aantal jaren - meest waarschijnlijk menige duizenden
Interpretatie van symbolen uit Openbaring
Het Beest; was een symbool voor Nero in het bijzonder en het Romeinse Rijk in het algemeen.
Het getal 666; verwijst omgezet in Hebreeuws naar Neron Kesar.
De valse profeet; symboliseerde 't Joodse religieuze leiderschap.
De Hoer; symboliseerde het afvallige Jeruzalem (ex Civitate Dei).
Het Millennium; het Koninkrijk van Christus dat Hij vestigde bij zijn eerste Komst.
De Eerste opstanding; is een geestelijke opstanding: onze rechtvaardiging en regeneratie in Christus (vgl Joh 5:24-29).
De grote afval; vond nog in de eerste eeuw plaats.
De grote verdrukking; vond plaats tijdens de Val van Israël. Het zal niet herhaald worden en is dus geen toekomstige gebeurtenis.
Antichrist; refereert niet per se aan een toekomstige Führer. Johannes gebruikte de term om de wijdverspreide afval van de Christelijke gemeente voor de Val van Jeruzalem te beschrijven.
Hermeneutiek: Hoe moeten wij profetie lezen?
In plaats van te proberen de bijbel te doen passen in een vooraf gemaakt patroon, moeten we de reeds aanwezige patronen op het spoor zien te komen. We moeten toestaan dat de Bijbel zijn eigen structuur vanuit de tekst zelf doet opkomen. We moeten raken met het Bijbelse vocabulair en wijzen van uitdrukkingen, en ons eigen denken zien te vormen in termen van Schriftelijke categorien
Het oude debat tussen letterlijke en symbolische interpretaties doet niet ter zake, daar alle uitleggers letterlijk zijn in sommige punten én symbolisch op andere punten.
Wij kunnen de Bijbel derhalve niet werkelijk (letterlijk) verstaan tenzij wij oog hebben voor zijn literaire stijlen.
De werkelijke vraag is daarom of onze uitleg bijbels is dan wel speculatief!
Veel in de Bijbel is geschreven in symbolen. Een behulpzame manier om dit te verstaan is misschien het spreken over deze symbolen als een verzameling patronen en associaties.(vgl. Joh 4:10). Dat wil zeggen dat de Bijbelse symboliek geen code is, een puzzel om op te lossen. De symboliek van de bijbel is niet gestructureerd in een platte dit-is-dat stijl. Het is eerder bedoeld om visueel/beeldend gelezen te worden, met als doel een respons te wekken in ons verstand en in ons hart
Basisregels:
1. Lees visueel; probeer een voorstelling te maken van wat de bijbel zegt (try to picture it)
2. Lees Bijbels; speculeer niet of wordt niet abstract, maar geef zorgvuldig acht op wat de bijbel zelf zegt over zijn eigen symbolen
3. Lees het Verhaal; probeer erover te denken hoe elk element in de bijbel bijdraagt aan zijn boodschap van redding als een geheel