U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Peter J. Leithart (1959) is pastor van de Reformed Heritage Church in Alabama. Hij heeft theologie gestudeerd op het Westminster Theologisch Seminarie.

Hij heeft veel gedaan om de ideeën van James Jordan over het poëtisch lezen van de Bijbel uit te leggen en te promoten. Hij blijft waardevolle studiegidsen maken, die grote literatuur benaderen met een christelijke gezindheid. 

Peter Leithart was Senior Fellow of Theology aan de New Saint Andrews College in Moscow, Idahoo, doch is momenteel president van Theopolis Institute en een adjunct Senior Fellow van Theology aan New St. Andrews College, Moscow, Idaho. Hij is aangesteld in de Communion of Reformed Evangelical Churches (CREC). 

Hij ontving een BA in het Engels en de geschiedenis van Hillsdale College in 1981, en een Master of Arts in Religion en een Master in de theologie van Westminster Theological Seminary in Philadelphia in 1986 en 1987. In 1998 ontving hij zijn Ph.D. aan de Universiteit van Cambridge in Engeland. 

Leithart heeft gediend in twee pastoriën: hij was predikant van Presbyterian Church (nu Trinity Presbyterian Church), Birmingham, Alabama van 1989 tot 1995, en predikant van Trinity Reformed Church, Moskou, Idaho, van 2003-2013. Vanaf 1998 en 2013 doceerde hij fulltime theologie en literatuur aan het New St. Andrews College in Moskou, Idaho.

Hij schrijft een blog op Patheos en schrijft ook een vaste tweewekelijkse column bij First Things. Hij is de auteur van vele boeken, waaronder[1]:

Zijn eerste boek, The Catechism of the New Age: A Response to Dungeons and Dragons (1987), co-auteur van pastor George Grant, was gerelateerd aan de religieuze controverses van Dungeons & Dragons, toen bepaalde religieuze groeperingen het spel beschuldigden van het aanmoedigen van toverij en de verering van demonen. 

Het boek dat mij als eerste in aanraking bracht met Christian reconstructie, namelijk: The Reduction of Christianity: Dave Hunt's Theology of Cultural Surrender, 1988 (samen met Gary DeMar).

Is de kerk slechts verleid? Of Is het ook gereduceerd? Dit boek is een antwoord op Dave Hunt's The Seduction of Christianity. DeMar en Leithart zijn het met Hunt eens dat de New Age-beweging een sirenelied aan veel christenen bewijst, maar zij zijn het niet eens met zijn voorgestelde oplossingen. In het tempo van het pessimisme en de culturele negativiteit van Hunt stellen deze auteurs een volledig, krachtig christendom voor als het enige dat de New Age onzin kan versnipperen. Ze tonen aan dat het historische christendom altijd optimistisch en cultureel relevant is geweest. 
"New Age" denken heeft de moderne kerk overspoeld in een vloedgolf van ketterij, dwaling en verleiding. Een aantal dappere verdedigers van de historische bijbelse orthodoxie zijn de uitdaging aangegaan, met name Dave Hunt. Jammer genoeg hebben Hunt en veel van zijn collega's, terwijl ze bekwaam de alarmen hebben gepleegd en de troep opzettelijk hebben aangespoord, de breedte, diepte en kracht van het Geloof voor eens en altijd gered aan de heiligen. Ongewenst hebben ze de kerk een verkorte en afgekapte versie van het evangelie aangeboden. Maar we hoeven Peter niet te beroven om Paul te betalen. We hoeven geen reductie te accepteren om verleiding te voorkomen. We kunnen tevreden zijn met het geloof zonder te condenseren of af te korten. In dit volgens Gary North overtuigend geschreven, beleefd betwist en uitvoerig gedetailleerd boek laten auteurs Gary DeMar en Pete Leithart ons zien hoe. Ze laten ons zien hoe we de fout van de New Age-gedachte kunnen confronteren met de kracht van de waarheid - de hele waarheid en niets anders dan de waarheid. Voor reviews van Chalcedon Foundation klik hier en hier.

The Kingdom and the Power: Rediscovering the Centrality of the Church (Phillipsburg, N.J.: Presbyterian and Reformed Publishing, 1993
Door de geestelijke oorlog achter de 'cultuuroorlog' te markeren, roept Leithart de kerk op tot een strijdplan dat de overwinning garandeert, een plan dat zich richt op de bijbelse rol en missie van de kerk.
Voor een samenvatting klik hier en voor een recensie van James R. Rogers, klik hier.

The Priesthood of the Plebs: A Theology of Baptism, 2003
In deze baanbrekende verhandeling stelt Peter J. Leithart dat de komst van de Nieuwe Schepping in Jezus Christus ingrijpende en revolutionaire implicaties heeft voor de sociale orde, implicaties gesymboliseerd en bewerkstelligd in het ritueel van de doop. In Christus en de christelijke doop worden de oude onderscheidingen tussen priester en niet-priester, tussen patriciër en plebier, opgeheven, waardoor een nieuwe mensheid ontstaat waarin geen jood of grieks, slaaf noch vrij, mannelijk noch vrouwelijk is. Maar toch, beginnend in de Middeleeuwen, heeft de kerk de revolutionaire kracht van de doop versmald en opnieuw antieke onderscheidingen geïntroduceerd waarvan de vernietiging door het evangelie werd aangekondigd. Leithart roept de kerk op om haar toewijding aan het evangelie te hernieuwen dat 'priesterschap aan de plebs' biedt.

Defending Constantine, 2010

In dit boek gaat Leithart in op de stellingname van mede-theoloog John Howard Yoder dat Constantine de kerk in de verkeerde richting stuurde door afstand te doen van de leer van Christus van geweldloosheid, geïllustreerd door zijn bereidheid om te sterven in plaats van zichzelf te verdedigen. Leithart betoogt dat God niet wilde dat christenen zouden leven als een machteloze, onderdrukte minderheid. Hij beweert dat Constantijn een echte christen was, en gaat in tegen de visie van John Howard Yoder op het Constantinianisme, met het argument dat er geen Constantijnse verschuiving was. Zie verder deze reviews:

  1. Hauerwas, Stanley (12 October 2010). "A review of Defending Constantine"The Christian Century. Retrieved 26 September 2018.
  2. ^ Furry, Timothy (1 September 2010). "Review of Peter Leithart's, Defending Constantine: The Twilight of an Empire and the Dawn of Christendom"Journal of Lutheran Ethics. Retrieved 26 September 2018.
  3. ^ Roth, John D. (3 June 2014). "Constantine Revisited: Leithart, Yoder, and the Constantinian Debate"The Christian Century. Retrieved 26 September 2018. 

Zijn boek veroorzaakte een stevige reactie in boek: Constantine Revisited: Leithart, Yoder and the Constantinian Debate, John D. Roth, redacteur, 2013, een verzameling essays van christelijke pacifisten die kritiek leveren op het argument van Leithart. In verschillende mate zeggen deze essayisten dat Leithart zowel Yoder als Constantijn verkeerd heeft begrepen. Verschillende auteurs stellen de relevante vraag: wat had Constantijn moeten doen, toen hij een christen werd? Afreden als keizer? Op een meer "christelijke" manier heersen? William T. Cavanaugh zegt dat Leithart gedeeltelijk correct was: God wilde niet dat de kerk een vervolgde minderheid zou zijn en God wenste dat alle mensen geëvangeliseerd zouden worden. Toch had Yoder gelijk toen hij het kruis van Christus als het scharnier van de geschiedenis zag en een tegenstrijdigheid zag tussen Jezus 'bereidheid om te sterven en het gebruik van het zwaard om de zaak van Christus te bevorderen. Het boek eindigt met een vriendelijk antwoord van Leithart.

Between Babel and Beast: America and Empires in Biblical Perspective (Theopolitical Visions), 2012

De Verenigde Staten is een van de grootste christelijke naties in de geschiedenis, maar hun unieke geschiedenis, succes en wereldwijde impact hebben ons verleid om te geloven dat ze iets meer zijn - Gods nieuwe Israël, de nieuwe orde van de eeuwen, de allerbeste hoop van de mensheid, een Verlosser natie. Gebruikmakend van de subtiele categorieën die voortkomen uit het bijbelse verhaal, analyseert Between Babel and Beast hoe de ketterij van het Amerikanisme de opkomst van Amerika tot hegemonie inspireerde en Amerikaanse christenen blind maakte voor ons falen en misbruik van macht. Het boek laat zien dat de kerk het best het goede van de Verenigde Staten kan dienen door getuige-martelaar-burgers van Abraham's-rijk van God te trainen. 

Against Christianity, 2013

Hoe kan een christen niet alleen tegen het christendom zijn, maar ook tegen theologie, sacramenten en ethiek? Maar dat is de houding die Peter Leithart inneemt in dit provocerende 'theologische bricolage'. Leithart wil evangelische noties van cultuur, kerk en staat heroverwegen, met een reeks korte essays, aforismen en gelijkenissen en daagt de huidige dichotomieën uit die zowel over christenen als over christenen gaan. en niet-christelijk denken over kerk en staat, het seculiere en het religieuze. Maar zijn argumentatie is niet beperkt tot louter 'tegen'. Leithart onthult een veel grotere visie op de christelijke samenleving, gedefinieerd door de verhalen, symbolen, rituelen en regels van een hernieuwde gemeenschap - de stad van God. Klik hier voor een excerpt van hoofdstuk 1. 

Gratitude: An Intellectual History (Baylor, 2014)

Dankbaarheid wordt vaak begrepen als etiquette in plaats van als ethiek, eerder als emotie dan als politiek. Het was niet altijd zo. Van Seneca tot Shakespeare was dankbaarheid een openbare deugd. De cirkel van weldaad en wederkerigheid werkte om de maatschappij sterk te maken. Maar aan het begin van het moderne tijdperk begonnen Europese denkers zich een politieke economie voor te stellen, die bevrijd was van de lasten van dankbaarheid. Hoewel deze heroverweging deel uitmaakte van een groter proces van secularisatie, was het ook een verwrongen bijproduct van een impuls die uiteindelijk geworteld was in de leringen van Jezus en de apostel Paulus. Christenen geloofden dat God in het midden van de cirkel van dankbaarheid stond. God was het voorwerp van dankzegging en God gaf genadig. Dus leerden christenen dat genade de onderdrukkende schulden van een puur politieke dankbaarheid annuleerde. Dankbaarheid: een intellectuele geschiedenis onderzoekt veranderende opvattingen over dankbaarheid van Homerus tot heden. Peter J. Leithart benadrukt hiermee de diepe culturele impact van vroege christelijke ondankbaarheid, de bevrijding van de mensheid van de banden van sociale en politieke wederkerigheid door een welwillende God die gaf en die gracieus blijft geven. Voor een recensie zie Themelios nr. 40, augustus 2015. 

Traces of the Trinity (Baker, 2015)

Omdat de Drie-enige God de wereld schiep, heeft de schepping de tekenen van zijn schepper. Peter Leithart verkent het patroon van wederzijdse inwoning, dat de creatie op elk niveau kenmerkt. Sporen van de Drie-eenheid verschijnen op ontelbare manieren in het dagelijks leven, van onze relaties met de wereld en onze relaties met anderen tot seksualiteit, tijd, taal, muziek, ethiek en logica. Leithart presenteert de drie-eenheid als de christelijke theorie van alles, en zijn model verandert niet alleen de manier waarop we de wereld zien, het stelt ook diepgaande eisen aan de manier waarop we samen in de gemeenschap leven. 

Delivered from the Elements of the World (IVP, 2016)

In dit boek herformuleert Peter Leithart de vraag van Anselmus: "Waarom de Godmens?" [Cur Deus Homo?]. In plaats daarvan vraagt ​​hij: "Hoe kan de dood en opstanding van een Joodse rabbi uit de eerste eeuw ... de beslissende gebeurtenis zijn in de geschiedenis van de mensheid, het scharnier en de crux en de kruispunt voor alles?" Met deze opnieuw geformuleerde vraag, volgt Leithart de culturele en publieke settings en de gevolgen van het kruis en opstanding. Hij schrijft: "Ik hoop te laten zien dat verzoeningstheologie een sociale theorie moet zijn, als het enige samenhang, relevantie of begrijpelijkheid wil hebben." Er zijn geen kleine gedachten of krappe verhaallijnen in deze visie van de diepzinnige dingen van kruis en cultuur. Hoewel veel herkenbaar is als bijbelse theologie geprojecteerd langs Pauline-vectoren, brengt Leithart een verbluffend aantal verhandelingen samen om een ​​van de grote vragen van de christelijke theologie open te breken. “Dit is een boek over de verzoening dat conventionele categorieën ontduikt, onze theologische verbeeldingskracht prikkelt en zeker zal leiden tot gesprekken en discussies.”
Dat blijkt zeker al uit het aantal reviews:
http://mydigitalseminary.com/delivered-from-the-elements-of-the-world/ [met heldere samenvatting].

https://derekzrishmawy.com/2016/12/08/a-more-elemental-atonement-a-review-of-leithart/
http://themelios.thegospelcoalition.org/review/delivered-from-the-elements-of-the-world-atonement-justification-missi
https://bradlittlejohn.com/2016/07/11/delivered-from-the-elements-of-the-world-a-review-pt-i-summary/

Vooral deze omschrijving van James K. A. Smith (professor in filosofie, Calvin College, editor, Comment magazine), vind ik op zich wel veelzeggend:

When you read Peter Leithart, you suddenly realize how timid most Christian theologians are, tepidly offering us a few 'insights' to edify our comfort with the status quo. Leithart is like a lightning strike from a more ancient, more courageous Christian past, his flaming pen fueled by biblical acuity and scholarly rigor. In this book, he does it again―here is the City of God written afresh for our age, asking a question you didn't know to ask but now can't avoid: Why is the cross the center of human history? Couldn't God have found another way? Leithart's answer―this book―is a monumental achievement.

The End of Protestantism (Baker, 2016)

Een van de onvoorziene resultaten van de Reformatie was de verpletterende fragmentatie van de kerk. Het protestantse tribalisme was en blijft een belangrijke belemmering voor elke oplossing van de christelijke verdeeldheid en de culturele effecten ervan. In dit boek bekritiseert invloedrijke denker Peter Leithart het Amerikaanse denominationalisme in de context van het mondiale en historische christendom, roept op tot beëindiging van het protestantse tribalisme en presenteert een visie voor de toekomstige kerk die de post-reformatorische afdelingen overstijgt.
Leithart biedt herders en kerken een praktische agenda, ondersteund door theologische argumenten, om nu lokale eenheid na te streven. Eenheid in de kerk zal niet een kwestie zijn van het tekenen van alle kerken in een enkele, bestaande denominatie, zegt Leithart. Terugkeren naar het katholicisme of de orthodoxie is niet de oplossing. Maar het is mogelijk om richting eenheid in de kerk te gaan zonder onze overtuigingen over de waarheid op te geven. Deze kritiek en verdediging van het protestantisme spoort de lezers aan om de centrale waarheden die in de Reformatie zijn teruggevonden te behouden en te vieren, terwijl ze werken aan het helen van de wonden van het lichaam van Christus. 

Een International Theologisch commentaar op Revelation(T & T Clark, 2018).

Hij is de auteur van commentaren op het Boek der Koningen, het Boek van Samuel (A son to Me), Prediker (Solomon among the Postmoderns) evenals een Survey van het Oude Testament (A House For My Name), de Evangeliën (The Four), Mattheüs (Jesus as Israel), brieven van Johannes (From Behind the Veil) en 2 Petrus (The Promise of His Appearing). Andere werken omvatten boeken over onderwerpen als Dante's Inferno, Shakespeare, Jane Austen en Dostoyevski. In Heroes of the City of Man: A Christian Guide to Select Ancient Literature analyseert Leithart de grote klassieken van de oude literatuur: o.a. de Ilias, de Odyssee, de Aeneis en geeft bij elke werk commentaar en contrasteert hun heidense wereldbeeld met het bijbelse wereldbeeld. Hij is ook de auteur van een boek met kinderverhalen met de titel Wise Words op basis van het Boek Spreuken.


[1] Voor volledig overzicht, zie Wikipedia en Amazon.

 

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?